weetjes over gezondheid, gezond ouder worden, en leefstijl tips

  • Gember is een uitstekend middel om spijsverteringsklachten als: een opgeblazen gevoel, misselijkheid of een slechte stoelgang te verminderen;
    • Je stemming of hoe je je voelt wordt grotendeels bepaald door wat je eet;
    • Neem een eiwitrijk ontbijt, hiermee zorg  je ervoor dat je in de avond minder gaat snacken;
    • Je gevoel/emotie een grote invloed heeft op je gezondheid. Als je emotioneel niet in balans bent zal je nooit de volledige potentie van je gezondheid benutten. Stress is bijvoorbeeld de grootste oorzaak is van ziekte;
    • Een omhelzing van 20 seconden zorgt ervoor dat je lichaam oxytocine afgeeft . Dit is een hormoon en neurotransmitter dat een krachtig antidepressivum is en eventuele angsten vermindert;
    • Maar liefst 50% van de Nederlanders heeft te kampen met overgewicht en dit is een belangrijke oorzaak van overlijden op jonge leeftijd. Blijf dus in ‘shape’ en leef langer!
    • Intensief en kort trainen en trainen met gewichten is een zeer krachtige manier om jong te blijven. Deze manier van trainen is vele malen effectiever voor je hormoonhuishouding dan uren je cardio oefeningen doen;
    • Drink voldoende water om de gif- en afvalstoffen uit je lichaam te spoelen. Een glas water voor het eten bevordert ook nog eens de spijsvertering;
    • Zorg ervoor dat je iedere dag minstens een halfuurtje wandelt. Wandelen is namelijk goed voor alles. Je hart, bloedvaten, cholesterol, bloeddruk, botten en spieren, gewicht en geheugen, ze gaan er allemaal op vooruit;
    • Slaap zeven tot negen uur, zodat je lichaam de tijd krijgt om zichzelf te kunnen herstellen.

     

    Lees verder...

    5 Adviezen voor een gezonder leven.

    1 GOEDE HYGIËNE:

    Volgens de Mayo Clinic is handen wassen ‘een van de beste manieren om te voorkomen dat je ziek wordt of ziekte verspreidt’. Iemand kan al verkouden worden of de griep krijgen door aan zijn neus of in zijn ogen te wrijven terwijl zijn handen besmet zijn met bacillen. Dit kun je voorkomen door regelmatig je handen te wassen. Goede hygiëne kan ook de verspreiding voorkomen van ernstiger aandoeningen.

    2 SCHOON WATER:

    In sommige landen is het elke dag weer een uitdaging om aan voldoende schoon water te komen. Maar toegang tot schoon water kan in welk land maar ook een probleem worden als het drinkwater besmet raakt door bijvoorbeeld een overstroming, een storm of een gebarsten leiding.

    3 GEZOND EETPATROON:

    Gezond leven is niet mogelijk zonder een gezond en evenwichtig eetpatroon. Het is belangrijk om te letten op de inname van zout, vet en suiker, en op de grootte van maaltijden. Eet voldoende fruit en groente, en eet gevarieerd. Gebruik producten als volkorenbrood, volkorenpasta en zilvervliesrijst. Deze bevatten meer voedingsstoffen en vezels dan producten van witmeel.


     

    Lees verder...

    healthy recepten

    dit zijn recepten die weinig zout bevatten en daarom goed zijn voor hart en vaatpatienten. ook zijn deze recepten erg gemakkelijk te bereiden. hier kun je een voorgerecht, hoofdgerecht en een nagerecht vinden.

    Wraps

    1 komkommer, 2 bosuitjes, 4 wraptortilla’s, 4 eetlepels Philadelphia Light, 200 gram plakjes kipfilet (vleeswaar)), 2 eetlepels Teriyakisaus, zakje rucola (of andere sla), cocktailprikkers.

    • schil de komkommer, snijd hem in kleine schijfjes
    • snijd de bosui in ringen
    • besmeer de wraps met de Philadelphia-light
    • verdeel de plakjes kipfilet over de wraps en besmeer ze met Teriyakisaus
    • verdeel de komkommer, rucola en uienringetjes erover
    • vouw de zijkanten iets naar binnen en rol de tortilla strak op
    • snijd de wrap-rol in kleine stukjes en steek er een cocktailprikker in

     

     

    Lees verder...

    Ouder worden in stijl.

     

    Velen zien ertegenop of zijn er bang voor. Dat komt omdat de meesten bij ouder worden aan de nadelen ervan denken, zoals rimpels, broze botten, geheugenverlies en chronische kwalen. 

    Maar iedereen wordt op een andere manier ouder. Sommigen zijn op hoge leeftijd nog redelijk gezond, zowel fysiek als mentaal. Door de medische vooruitgang kunnen chronische ziekten behandeld of onder controle gehouden worden. In sommige delen van de wereld blijven mensen dan ook langer gezond en worden ze steeds ouder.

    Of we nu wel of niet met ouderdomskwaaltjes te maken hebben, de meesten van ons willen ouder worden in stijl. Of dat lukt, hangt deels af van hoe we in het leven staan en of we ons aan deze nieuwe levensfase willen aanpassen. Hier volgen een paar tips.

     

     

    Lees verder...

    Cosmetica en ouder worden

    Als je ouder word, dan word je niet alleen van binnen oud, maar ook van buiten. Je kunt rimpels en oneffenheden in je gezicht krijgen. Dit kan je camoufleren door concealer of foundation te gebruiken. Ook kun je om je gezicht er iets jonger uit te laten zien wat mascara, en eventueel oogschaduw opdoen. Vaak vallen de wenkbrauwen ook wat uit als je ouder word. Maar ook deze kun je bij tekenen.

     

    geschreven door:

    Margriet Kloostra. 

    Voeding en ouder worden.

    Als je gezond oud wilt worden, is voeding erg belangrijk. Als je ongezond eet, dus veel vet bijvoorbeeld. Dan kom je aan, als je te zwaar bent heb je minder kans om heel oud te worden. Wanneer je gezond eet blijf je dus ook redelijk op gewicht. En blijf je voor de rest in je lichaam ook erg fit. En daardoor word je gezond oud.

     

    geschreven door:

    Margriet Kloostra. 

    Omgeving en ouder worden ( milieu, alternatieve voeding )

    De omgeving waar je in leeft heeft invloed op hoe je je voelt. Als je in een onprettige sfeer bent dan voel je je niet goed en dan ga je meer nadenken over bijvoorbeeld de ziektes die je hebt en als je alleen bent kan je je erg eenzaam gaan voelen. Ook kan het natuurlijk zo zijn dat je in een erg gezellige sfeer woont en dat heeft een positieve invloed op hoe je ouder wordt. Je hebt gezelschap, je krijgt goede voeding, je hebt sociale contacten. Mensen die thuis wonen en een goed contact hebben met familie en vrienden die worden gelukkiger oud omdat ze zelf nog veel inspraak hebben en ze hun eigen plek hebben.

    Gemaakt door:

    Simone van der heij 


    beweging gezond ouder worden

    bewegen is belangrijk voor je lichaam en ouder mensen hebben beweging nodig .

    je hoeft niet hele dagen in de sportschool te zitten .

    je hoeft ook niet je helemaal plat te joggen .

     je hoeft alleen maar te zorgen dat je genoeg beweegd .

    ouderen van ongeveer 55+ hoeven maar een half uurtje intensief te bewegen per dag .

    dus je weet wat je te doen staat op je ouwe dagje

     door mike elting